0544 46 7752 bisschop philip roveniusstraat 2, 7141 KS groenlo kenniscentrum ouderportaal

Een reis door de opleiding voor het werken met baby’s van 0-1 jaar!

Een reis door de opleiding voor het werken met baby’s van 0-1 jaar!

Het doel van de opleiding is: professionaliseren en pedagogisch partner worden van ouders.

Pre- en perinatale psychologie
We leren over de pre periode voór en tijdens de geboorte. We hebben het gehad over de invloed op het leven en de ontwikkeling van de baby. Ook tijdens de intake en wendag praten we over de zwangerschap en bevalling (ervaring vanuit de moeder) en de buikperiode en geboorte (ervaring vanuit de baby). Hier komt namelijk erg veel informatie over hechting naar voren.

Ontwikkelingstaken en ontwikkeling van fysieke autonomie
Baby’s hebben bepaalde ontwikkelingstaken en daar gaan we tijdens deze opleiding dieper op in, wat zijn ze, hoe werkt dat voor de baby en hoe kunnen wij daar aan bijdragen.
De ontwikkelingstaken zijn:
– Fysiologische zelfregulatie (groei)
– Veilige hechting (een veilige basis in combinatie met hechtingsfiguren)
– Autonomie (zelfstandig worden)
– Individuatie (een eigen ik, bewust van zichzelf)
– Exploratie (op onderzoek uit, contact maken)

Dunstan babytaal
Dunstan babytaal is een methode om de huiltjes van baby’s leren herkennen Door geluiden te herkennen kunnen we horen wat het kindje nodig heeft. Dunstan heeft een theorie ontwikkeld, waarbij ieder huiltje van een kind iets betekent en je dit, door oefening, goed kunt herkennen aan het soort geluid. De beroepskrachten hebben hier hard mee geoefend en krijgen hier een certificaat voor. Hierdoor kunnen we nog beter en sneller herkennen wat een baby nodig heeft: voelt de baby zich niet lekker, is hij/zij moe, hongerig of heeft hij een schone luier nodig? Voor meer informatie over de Dunstan babytaal kunt u op deze website kijken: https://www.babytaal.nl/

Naast het nog beter herkennen van wat een baby nodig heeft, verdiepen we ons ook in de belevingswereld van de baby. Dit doen wij bijvoorbeeld door zelf op de grond te gaan liggen in de groep: wat zie ik, wat voel ik, wat voelt fijn of juist niet? Mede door deze ervaringen bekijken we hoe de groep nog professioneler ingericht kan worden.

Boekverslagen
De beroepskrachten lezen tijdens de opleidingsperiode 2 boeken over hechting en babyspecialist gerichte thema’s zoals het gezinsleven. Hier schrijven ze dan een verslag over. Literatuur lezen over je vakgebied is erg belangrijk!

Hechtingsverhaal
De deelnemers gaan aan de slag met hun eigen hechtingsverhaal. Hoe is jouw buikperiode en geboorte geweest? Want ook de eigen persoonlijke ervaringen spelen een rol in hoe beroepskrachten nu met collega’s, baby’s en ouders omgaan. Wil je professioneel kunnen handelen, moet je op jezelf kunnen reflecteren en heb je zelfkennis nodig. Je eigen historie, hoe ben je op deze wereld gekomen?

Gesprekken met ouders
Door interviews met ouders te houden wordt het geleerde direct in de praktijk gebracht.

Draagdoeken en zithulpmiddelen
De beroepskrachten gaan oefenen met dragen en tillen. Dragen in een draagdoek is iets dat een positieve invloed heeft op de hechting van een baby. In overleg met ouders zijn wij gaan oefenen met de draagdoeken. Aan het einde van de opleiding bepalen we welke nieuwe middelen we willen gaan doorvoeren in ons beleid.

Veel reflectie
Beroepskrachten reflecteren continu op de lesstof en de opleiding, om zo nog meer verdieping uit de theorie te halen.
– Wat betekent deze lesdag voor jou en jouw handelen?
– Wat neem je mee in de praktijk?
– Door middel van filmen: de beroepskrachten maken een filmpje van zichzelf in interactie met de beroepskrachten. Hier maken ze dan zelf weer een verslag van.

Uiteindelijk zullen de beroepskrachten ook een visie gaan schrijven over baby opvang. Wat vinden zij belangrijk hoe Pindakaas tegen opvang, hechting, ontwikkelingstaken en pedagogisch partnerschap aankijken?